Språkutveckling påverkas av många faktorer: bland annat interaktionen mellan föräldrar och barn, språklig stimulans i omgivningen, barnets egna förutsättningar till utveckling och språkbegåvning. En hörselskada inverkar ofta språkutvecklingen; ju kraftigare nedsättning, desto större inverkan. Ett hörselskadat barn behöver ofta mycket mer språklig stimulans än sina jämnåriga för att utvecklas i samma takt som de. Vid kommunikation med ett barn som hör dåligt är det också bra att tänka på att ljudmiljön bör vara så fri från oväsen som möjligt.
En förutsättning för att språket och de kommunikativa färdigheterna ska utvecklas är interaktion. För en baby är det möjligt att interagera genast efter födseln. Till en början räcker beröring, blick och röst som interaktion. Också om babyn skulle visa sig vara hörselskadad ska man inte sluta prata. Också ett svårt hörselskadat barn kan uppfatta tal med sin kropp, men i så fall ökar betydelsen av blick och beröring. När den vuxna svarar på barnets ordlösa signaler upplever barnet interaktionen som meningsfull.
I och med att babyn växer ökar betydelsen av kommunikation. Olika visuella metoder som stöd till talet eller teckenspråk kan utnyttjas för att trygga förutsättningarna för kommunikation oberoende av hur det står till med hörseln. I och med att talet utvecklas brukar betydelsen av visuella metoder för stöd först minska. Senare i livet kan betydelsen av visuell interaktion igen kännas viktig. Barn kan även behöva dem i många situationer i till exempel bullriga miljöer eller miljöer där akustiken annars är besvärlig. Teckenspråket kan bra leva kvar som ett andra språk för barnet, vid sidan av talet. Många växer upp till två- eller flerspråkiga.
Föräldrarna har en central roll när det gäller att stödja det lilla barnets språkutveckling. Mellan förälder och barn finns vanligen en starkt tillgivenhet, vilket sägs vara grunden för språkutveckling. Det lilla barnet identifierar sig med föräldrarna och därför har föräldrarna en naturlig position i att vägleda barnet i den språkliga utvecklingen.
Hörselcentralens talterapeut överväger tillsammans med föräldrarna vilket stöd barnet behöver för att kommunikationsfärdigheter och tal ska utvecklas. Vid behov får barnet talterapi och/eller kommunikationsundervisning. Avgörande är den interaktion och språkmodell som vardagen i hemmet erbjuder.